Welke bewoners vertegenwoordigen jullie?

Jan: “In dit gebouw uit 2006 zijn 34 woningen: 10 sociale huurwoningen en 24 in de vrije sector. Beneden is een bedrijfsruimte met een sportschool en een vestiging van Puur Zuid. De woningen en de bedrijfsruimtes zitten gezamenlijk in een VvE die voor het onderhoud van de buitenkant zorgt. De Key is verantwoordelijk voor de woningen. Als bewonerscommissie worden we sinds kort ook uitgenodigd voor de overkoepelende VvE-vergaderingen.”

 

Hoe is het om hier te wonen?

Jan: “Ik heb als kind hier om de hoek gewoond. Toen ging ik naar de Thomas van Aquinokerk die hier stond. De Aquinohof is een mooi complex dat in 2007 genomineerd was voor de Amsterdamse Nieuwbouwprijs. De buurt is heel prettig met winkels op loopafstand en goed openbaar vervoer.”

John: “Dankzij de U-vorm hebben we hier een mooi binnenplein en de etages hebben een brede galerij. Hierdoor is onderling contact iets heel vanzelfsprekends. In 2012 was er sprake van dat het seniorenlabel voor de woningen zou vervallen. Dat hebben we weten tegen te houden. We hebben niets tegen jongeren en we snappen dat starters een kans moeten krijgen in de stad. Maar dit gebouw is gebouwd met als doel senioren te huisvesten en de inrichting is daarop afgestemd. Mensen die hier zijn gaan wonen, hebben bewust gekozen voor een seniorencomplex.”

 

Waar zijn jullie op dit moment vooral mee bezig?

Jan: “Er is groot onderhoud uitgevoerd aan de buitenkant van het gebouw en het binnenplein is opnieuw betegeld. Dat was nodig omdat er lekkage was geweest. Ik ben aanwezig bij het werkoverleg met de uitvoerders. Dan weten we wat er speelt. Binnenkort komen er op het binnenterrein weer bloempotten en zitjes.”

 

Hoe zien jullie je rol als bewonerscommissie?

Jan: “We hebben een welkomstvideo gemaakt voor de nieuwe directeur van De Key. Daarin heb ik gezegd dat we hier met veel plezier wonen, maar dat we ons wel zorgen maken over de betaalbaarheid van deze woningen nu en in de toekomst. De huren gaan omhoog, maar onze pensioenen zijn niet geïndexeerd. We hebben haar uitgenodigd om binnenkort eens langs te komen voor koffie of thee en een rondleiding.”

 

Hoe verloopt het contact met De Key?

Jan: “We hebben ten minste één keer per jaar overleg, of zoveel vaker als nodig is. Daar ging het bijvoorbeeld om onze klachten over de schoonmaak. De Key heeft toen een onafhankelijke expert een schouw laten doen. Dat heeft ertoe geleid dat er meer wordt schoongemaakt en we toch minder hoeven te betalen via de servicekosten. Een paar keer per jaar komt er ook een mystery guest om de kwaliteit van de schoonmaak te checken.”

 

Hoe houden jullie contact met de andere bewoners?

Jan: “Met de gehele bewonerscommissie steken we om de zes weken even de koppen bij elkaar over lopende zaken. Eens per jaar is er ook een bijeenkomst voor alle bewoners, dan zijn er ongeveer 25 mensen. Tussendoor informeren we de huurders via een nieuwsbrief. En je spreekt nog wel eens iemand op de galerij en in de lift. In de zomer organiseren we altijd een borrel op het binnenterrein. We zijn trots dat we een prettige woongemeenschap hebben. We houden goed oog en oor voor elkaar.

John “Ik ben vrij handig dus soms help ik mensen ook wel met kleine klusjes. Het zit ‘m niet in grote acties, maar in kleine dingen waarbij je voor de bewoners kunt bemiddelen.”

Op de foto: Bewonerscommissie Aquinohof: Jan Smit, Marjet Sanders, John Delventhal en Jan van Mook (voorzitter). 

 

Een bewonerscommissie voert overleg met De Key namens alle bewoners en is een belangrijke gesprekspartner. De bewonerscommissie denkt mee over onderwerpen als onderhoud, schoonmaak, veiligheid, servicekosten of andere zaken die bij huurders spelen. Een bewonerscommissie kan ook activiteiten organiseren als een buurtfeest of een gezamenlijke opruimdag.

 

Lees meer over bewonerscommissies en hoe je deze zelf op kunt richten.

Deel dit artikel: