De vakmannen kwamen afgelopen week bij 60 bewoners over de vloer om een klus te doen vanwege een lopend reparatieverzoek. Dat moment grepen ze gelijk aan om met bewoners in gesprek te gaan over hoe ze zelf kunnen bijdragen aan energiebesparing. Ook kregen bewoners vrijblijvend een gadget uit de energiebespaarbox, zoals een ledlamp, douchecoach, radiatorfolie of tochtstrip.

Persoonlijk, leuk en makkelijk

‘We probeerden de gesprekken op een laagdrempelige, leuke en persoonlijke manier in te steken’, zegt Peter. ‘Zo speelde ik bij binnenkomst  in op situaties die ik zag of hoorde. Een bewoonster bijvoorbeeld vertelde mij dat ze drie keer per dag doucht. Toen ik vroeg of ze dan ook drie keer per dag haar haar föhnt, zei de bewoonster “Huh, hoe weet u dat?” “Ja”, grapte ik, “ik heb thuis ook vrouwen rondlopen”.  Humor en sprekende voorbeelden horen erbij. Dat maakt mensen bewuster en een gesprek over energiebesparing persoonlijk, leuk en laagdrempelig.

Fanatiek bezig

Sommige bewoners zijn al heel fanatiek bezig en bekend met de snelle makkelijke tips om energie te besparen. Cris: ‘Zo hield een wat oudere bewoonster in een schriftje voor zowel gas, water en elektriciteit heel nauwkeurig de meterstanden bij. Ze wist precies wat ze verbruikte. En andere bewoners checken hun verbruik gewoon online via de website of app van hun energieleverancier. Kijk, die mensen zijn er bewust mee bezig. Dat is super en mooi om te zien’.

Bewust energiezuiniger wonen

De Key wilde met deze actie  het gesprek met bewoners  openen over hoe zij kunnen bijdragen aan energiezuiniger wonen. Er wordt vaak gekeken naar de technische staat van de woning als het om energiebesparing gaat. Dat is ook zeker van invloed, maar niet de enige factor om energiezuiniger te wonen. Het gebruikersgedrag van bewoners heeft daar ook zeer veel invloed op.

Deel dit artikel: