Op de Wallen valt de drukte en overlast van de toeristen moeilijk te negeren. In 2018 was bij verschillende bewoners de maat vol en werd de campagne ‘We Live Here’ met hulp van de gemeente opgezet. De campagne werd opgezet met de bedoeling bezoekers er meer bewust van te maken dat er in het Wallengebied ook gewoon mensen wonen om rekening mee te houden. Ruim een jaar later is deze campagne genomineerd voor de Galjaardprijs.

Veel toeristen en bezoekers van de Wallen vergeten dat er ook nog mensen wonen. De campagne maakt met behulp van levensgrote foto’s van bewoners op verschillende plekken in de buurt de bezoekers bewust dat ze in een woongebied lopen. De eerste uitingen zijn vorige zomer in het straatbeeld verschenen. Er is een website opgezet met persoonlijke verhalen van bewoners en een informatiecentrum op de Oudezijds Voorburgwal.

Yet ‘Lives here’

Yet huurt bij De Key en woont al 23 jaar op het Oudekerksplein in hartje centrum Amsterdam. Ze zet zich onder andere in voor buurtproject ‘I Live Here’. Ze was bij de start al betrokken in de klankbordgroep. Eerder vertelde ze ons dat de naam ‘I Live Here’ spontaan door haar is verzonnen tijdens een bijeenkomst.

Galjaardprijs 2019

De ‘We Live Here’ campagne is één van de vijf finalisten van de Galjaardprijs 2019. De winnaar van de prijs voor het beste initiatief in de publieke communicatie wordt bekendgemaakt op 31 oktober tijdens het Nationaal Congres Publieke Communicatie, dat dit jaar in het teken staat van polarisatie.

Deel dit artikel: