Dat De Punt een buurt is waaraan mensen gehecht zijn, bleek wel uit het feit dat veruit de meerderheid besloot om hier te blijven: 166 huishoudens gingen naar een wisselwoning en keerden terug in hun eigen woning. Daarnaast stroomden 44 door naar een gerenoveerde woning in dezelfde wijk: zij hoefden dus maar één keer te verhuizen.

Blijven binden

Na de renovatie bleven er 137 woningen over voor nieuwe buurtbewoners. Lieven de Key vindt het belangrijk dat bewoners betrokken zijn bij hun buurt. Met een nieuw toewijzingsbeleid voor leegkomende woningen wordt hieraan bijgedragen. Dit zorgt er onder andere voor dat buurtbewoners kunnen verhuizen naar een leeggekomen woning in de middenhuur in De Punt. Zo kunnen ze zich blijven binden aan de buurt.

 

In De Punt is plek voor verschillende bewonersgroepen, zoals ouderen, gezinnen, twee- en eenpersoonshuishoudens. Starters krijgen hier de kans om hun eerste stappen op de woningmarkt te zetten. De kleinere benedenwoningen worden verhuurd aan jongeren. De helft krijgt een tijdelijk contract van vijf jaar en de helft een contract voor onbepaalde tijd. Ook zijn er nu bovenwoningen met middenhuur en vrijesectorhuur. De middenhuurwoningen worden met voorrang verhuurd aan bewoners van De Punt en aan mensen met een maatschappelijk beroep. Een gedeelte van de bovenwoningen blijft sociaal verhuurd aan grote gezinnen.

 

Veerkrachtige buurt

Directeur Wonen Jet Lasseur: “De bewonerscommissie was bang dat het een doorstroomwijk zou worden, waar mensen slechts tijdelijk wonen zonder echte betrokkenheid. Wij hebben ons toewijzingsbeleid aangepast om bij te dragen aan een veerkrachtige buurt. Een plek waar iedereen, ongeacht leeftijd, inkomen en achtergrond, samen leeft en zich thuis voelt. Een buurt met een gevarieerde groep oude en nieuwe bewoners die elkaar kent en er samen iets van maakt. Nu én in de toekomst.”

 

 

Lees meer over Renovatie De Punt:

Deel dit artikel: