Bij de aanleg van het Noordzeekanaal werd de Nieuwendammerham ingepolderd. Waar nu de Adelaarsweg ligt, kwam een dijk. Nog steeds ligt deze straat hoger dan de rest van de buurt.

Industriegebied

Een groot deel van de nieuwe polder bleef nog lang onbebouwd. De gemeente zag hier vooral mogelijkheden voor industrie. Bij het IJ kwam in 1878 de Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM). Even verderop ligt sinds 1901 de chemische fabriek Ketjen en vanaf 1910 Draka, een fabriek voor elektriciteitskabels. In de Kromhoutfabriek werden tussen 1911 en 1969 motoren voor schepen, vrachtwagens en bussen gemaakt.

Vogelbuurt

Er was dus werk genoeg in Noord. Maar pas begin 20e eeuw werden er ook woningen gebouwd. Eerst villa’s voor de directeuren van de fabrieken. Later ook arbeiderswoningen, gebouwd in opdracht van de industriëlen, het gemeentelijk woningbedrijf en van een aantal woningbouwverenigingen. Zo ontstond de Vogelbuurt. Een buurt geïnspireerd op de tuinstad-gedachte, dus met veel laagbouw in een dorpse omgeving.

 

De Punt

De noordelijkste punt van de Vogelbuurt is als laatste gebouwd. Hier bouwde Stichting Onze Woning 348 woningen: kleine benedenwoningen met een tuintje en grote bovenwoningen van twee verdiepingen. Ook waren er acht winkelwoningen. Het duurde jaren voordat de hele wijk af was. In 1921 konden de eerste arbeidersgezinnen verhuizen, in 1927 werd de allerlaatste sleutel uitgereikt.

 

Lief en leed

Al een eeuw lang wonen mensen met veel plezier in De Punt. Het straatleven was levendig, buren deelden lief en leed. De woningen werden intensief gebruikt, er woonden veel grote gezinnen. Na de renovatie heeft de buurt weer dezelfde uitstraling als in het begin. Maar met het comfort van nu en klaar voor de toekomst.

Lees meer over Renovatie De Punt:

 

 

Deel dit artikel: