“Als er iets stuk gaat in een woning, kunnen huurders dat aan ons melden. Die reparaties noemen wij dagelijks onderhoud. Ze kunnen elke dag voorkomen en ze zijn niet in te plannen. Vooral jonge huurders doen hun reparatieverzoeken het liefst via onze website, maar er zijn ook nog veel mensen die de telefoon pakken.”

 

Extra tijd
“Nadat mijn collega’s het reparatieverzoek in het planningssysteem hebben gezet, ben ik aan de beurt. Ik kijk of er genoeg tijd voor is gereserveerd. Sommige dingen kunnen in een half uurtje. Maar als bijvoorbeeld in een woning op de vierde verdieping een toiletpot moet worden vervangen, plan ik extra tijd om het materiaal op te halen. Soms regel ik ook hulp van een collega om het omhoog te hijsen. Ik doe dit werk nu drieënhalf jaar dus kan vrij goed inschatten hoeveel tijd ergens voor nodig is.”

Vroeg op
“Op basis van postcodes maak ik per dag een logische route voor de vakman, zodat hij zo min mogelijk reistijd heeft. Maar er kan altijd op het laatste moment iets in veranderen. Daarom begint mijn werkdag al ’s morgens om half acht, net zo vroeg als de vakmannen. Na die dagstart heb ik de hele dag nog allerlei taken. Bewoners bellen als ze vragen hebben over de reparaties, werk uitzetten bij aannemers en hun facturen goedkeuren, vervolgafspraken maken. De afwisseling is groot en dat is juist leuk.”

 

Paniek
“Soms komt er een spoedmelding waarmee je de hele dag bezig kunt zijn. Laatst is een standleiding gesprongen in een bergingsgang. Er liep water naar binnen bij de boxen en bewoners hebben daar vaak waardevolle spullen staan. Na flink rondbellen had ik onze vakmannen en een loodgieter snel ter plaatse. Daarna regelde ik ook de schoonmaakdienst en de beheerder is langsgegaan om uit te leggen hoe bewoners de schade kunnen claimen. ’s Morgens had ik huurders in paniek aan de lijn, aan het eind van de dag waren ze weer tot rust gekomen. Dan weet je dat je iets goed hebt gedaan.”

Deel dit artikel: